UpToDate auf’s Handy. Kostenlos und simpel.

Charité-Angehörige, ONLY... sorry...

Zu meiner Überraschung wissen nur wenige Charité-Mitarbeiter und -Studenten, dass man UpToDate auf das Handy holen kann. Kostenlos und unkompliziert. In diesem kurzen Tutorial zeige ich, wie es geht.

Podcast – Episode 3: Kommunikation mit Angehörigen

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Gespräche mit Angehörigen sind zentrale Aufgabe des Arztes. Sie geben uns die Möglichkeit, unser Handeln zu erklären, für Verständnis zu werben und Orientierung in schwierigen Situation zu geben. Wer diesen Skill beherrscht, hat schnell die Angehörigen auf seiner Seite.

Handover- So geht Übergabe auf der Intensivstation

70% aller Behandlungsfehler gehen auf eine fehlerhafte Übergabe zurück. Im hektischen Klinikalltag sind geordnete Übergaben schwierig. Mit diesen Tipps gelingt sie dennoch.

Medicine With Passion- Podcast – Episode 1: Neue Skills erlernen in 5 Schritten

Jeder Mediziner muss ständig seine Fähigkeiten verbessern und neue dazulernen, um auf der Höhe der Zeit zu bleiben. Hier erkläre ich meine Strategie, sie besteht aus nur fünf Schritten.

Failing Forward – Fehler sind Chancen

„Fehler sind nicht das Gegenteil von Erfolg, sondern der Weg dahin.“  John Maxwell

Tubus nicht in der richtigen Röhre, Pneu gestochen, Blutung verursacht.

Ich hab’s alles erlebt und bin Mitglied in jedem dieser Clubs. Und ich weiß, das fühlt sich nicht gut an. Man wollte ihm helfen und hat ihm geschadet. Primum non nocere. Nichts gelernt?

Sie sollten nicht passieren, aber da Ärzte nicht perfekt sind, und Arzt ein Lehrberuf ist, passieren sie. Keine Frage, es wäre besser, sie kämen nicht vor.

Nursing Shortage: The Solution Partially Depends On The Doctors

8 steps to improve the cooperation

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Nursing shortage is one of the most urgent problems in healthcare. Considering demographics this is all just the beginning. Is this a problem that only affects nurses? Of course not. Beds are blocked due to nursing shortage and critically ill patients have to be transferred from one hospital to another to provide adequate treatment. Soon staff reductions will also affect doctors.

Früher oder später wird Künstliche Intelligenz den Arzt zumindest weitgehend ersetzen. Wie weit sind wir hiervon entfernt? Der Test zeigt: Weit.

Technology and digitalisation: They don’t care…

Certain developments of medicine are absolutely disliked by us doctors.  But wishing for something to disappear, doesn’t make it go away.

Technology and digitalization are here and they are here to stay. While in the last decades instruments of artificial intelligence mostly assisted and supported doctors, soon they’ll start to replace doctors.

Both of them don’t care, that doctors did an unbelievable job in the last decades.

Technology and digitalization don’t care that there are extremely experienced radiologists, who could discriminate bronchial carcinoma from calcification better than all of their colleagues. Very soon, Watson will take care of that. They are faster, have terabytes (meaning centuries!) of experience. Who wants to compete with that? Thanks radiologists, we don’t need you anymore.

Technology and digitalization don’t care that there are extremely gifted surgeons, who invested decades of their lifetime to learn one operation technique, which now they are the best at with the lowest complication rates. Now we’ve got the DaVinci, that sutures a grape in a freaking bottle. A bottle!! More precise results, less complication rates and they don’t sleep. And we shouldn’t fool anybody, especially not ourselves: Today, everyone is saying they don’t want to be operated on by a robot. That’ll change, once patients figure out how much better they are at operating.

My generation of physicians denies and fights the possibility that doctors will be replaced by robots.

The next generation of physicians will spend most of the time teaching robots to be, think and act like a physician.

The really exciting question is, whether after that we’ll need human physicians how we know it. I don’t have an answer. But I doubt it.

I could not do this job for long…

Last week I worked in the pediatric emergency room for three days. I find it extremely difficult to stay positive and motivated in an emergency room. The work in an ER is never done. There is no goal to reach. You can never close the door and say: “Sorry, we’re full.”

There is no chance to stay on top of things, people keep coming in ALL-DAY-LONG.

There is always a long line behind the check-in filled with sick people. By the time you discharge one patient, another ten patients were admitted. Ambulances keep coming in all the time. Chest pain. Shoot. Gotta check him quickly, could be AMI. ECG normal? Don’t forget ruptured aneurysm. 

Medicine 4.0: Does The Patient Profit, Too?

The digitalization of medicine is going forward rapidly. I am a big fan myself. 

Thanks to my smartphone and well-aligned apps, my clinical workflow is in order and guarantees easy access to relevant information.   
 
But these tools don’t replace good, patient-focused medicine. They are no more than tools. Used in the wrong manner, they can be a not only a distraction but an obstacle to good medicine.